Oletko sinut itsesi kanssa?

Tuletko toimeen itsesi kanssa?
Riippuu mitä kysymyksellä tarkoitetaan. En oikein osaa elää itseni kanssa. Siitä kertoo jatkuva itsensä vihaaminen ja inhoaminen.

Oletko rehellinen itsellesi ja muille?
Millaista on olla rehellinen itselleen? Ei kiellä totuuksia? Ei sulje joitain asioita mielestään, mitä ei tahdo ajatella? Suhteellisen rehellinen olen itselleni. Tai en oikeastaan tiedä. En koskaan ole miettinyt asiaa kummemmin, mutta luulisin olevani rehellinen itselleni. Ja tuosta rehellisyydestä muita kohtaan.. Pieniä valkoisia valheita saatan päästellä, mutta en mielestäni mikään kovinkaan kamala valehtelija ole.

Arvostatko itseäsi? Et liioittele kykyjäsi, mutta et myöskään aliarvioi niitä.
En arvosta.

Oletko kärsivällinen itseäsi ja muita kohtaan?
Olen aikalailla "heti nyt"-tyyppiä. Tosin, olen edistynyt kärsivällisyydessä. Itseäni kohtaan haluan kaiken nyt ja heti. Muita kohtaan... En osaa sanoa o_o''

Hyväksytkö puutteesi ja osaat nauraa itsellesi?
En hyväksy puutteitani. Osaan halveksua itseäni. Eikö se ole aika sama kuin itselleen nauraminen?

Oletko tyytyväinen omaan elämääsi ja osaat nauttia pienistäkin asioista?
En ole tyytyväinen itseeni. Joten en voi sanoa, ettenkö elämääni olisi? Vai voinko? En tiedä.

Saatko iloa työstäsi ja muusta toiminnastasi?
En saa iloa koulunkäynnistä. Koen koulunkäynnin helvettinä. Haluan oppia ja tutustua kaikkeen uuteen, haluan olla hyvä koulussa. Mutta ne alituiset paineet, muut minua halveksuvat ihmiset ja se, kuinka pitäisi olla parempi, mutten saa mitään aikaiseksi.

Osaatko elää?

Onko elämälläsi selkeitä päämääriä?
Saada hyvä koulutus ja hyvä työpaikka.

Pyritkö ratkaisemaan ongelmasi, etkä jätä asioita roikkumaan?
Apua. Mitähän tuohon nyt sanoisi.

Kykenetkö näkemään erilaisia vaihtoehtoja ja tekemään valintoja ongelmatilanteissa?
Olen harvinaisen sokea ongelmatilanteissa. En näe kaikkia vaihtoehtoja enkä osaa tehdä päätöksiä.

Hyväksytkö oman vastuusi ja kykenetkö tekemään päätöksiä?
En osaa tehdä päätöksiä ja ahdistun joutuessani ottamaan vastuuta.

Suunnitteletko tulevaisuutta etkä pelkää sitä?
Ainoat tulevaisuuden suunnitelmat ovat eräs tietty lukio, hyvä koulutus ja hyvä(palkkainen) ammatti. Jos en niissä onnistu, koen, ettei tulevaisuudella ole mitään annettavaa mulle. Mitä muuta tulevaisuudelta voisin odottaa?

Saatko tarvittaessa apua?
No, miten sen nyt ottaa. Olenhan ollut jotain neljä kuukautta avohoidossa ja viisi viikkoa sairaalahoidossa. Kaippa minä sitten sitä saan, vaikken ansaitsisikaan.

Tuletko toimeen muiden kanssa?

Onko sinulla kestäviä ja tyydyttäviä ihmissuhteita?
Ei kovin kestäviä. Riitaannun helposti ihmisten kanssa. Vaikka kuinka osastolla kuvasivat minua sosiaaliseksi. "Olet kuin kala vedessä noiden muiden nuorten seurassa." Selvä.

Voitko luottaa läheisiisi ja voivatko he luottaa sinuun?
Ainut ihminen johon luotan, on äitini. Ja omasta tilanteestani johtuen, en tiedä, voiko hän luottaa minuun. Hän saattaa pelätä, että teen itselleni jotain.

Kykenetkö ottamaan muut huomioon? Et yritä hyötyä muista, mutta et myöskään anna kenenkään käyttää sinua hyväkseen.
Joistakin ihmisistä yritän hyötyä. Mutten sillä tavalla, että saisin heiltä esim. rahaa tai muita sellaisia juttuja. Vaan sinällään yritän hyötyä, että heistä olisi iloa minulle, nauttisin heidän seurastaan ja nauttisin olostani. Olen tallattavissa ja hyväksikäytettävissä.

Tunnetko kuuluvasi ja samaistuvasi johonkin? Sinut hyväksytään ja saat tunnustusta sekä arvostusta.
En.

Tunnetko vastuuta muista ihmisistä?
Jos olen itse aiheuttanut mielipahaa jollekin, silloin.

Kunnioitatko ihmisten erilaisuutta?
Ihailen ja kunnioitan.